Gruodis 11, 2007Linux ar Windows - klausimas vertas milijono
Nors yra labai daug ir įvairių stovyklų, tačiau dažniausiai vieni yra Linux pusėje, o kiti Windows. Deja, bet dažnai ši kova remiasi emociniu pagrindu ir nelabai atsižvelgiama į kitos stovyklos pliusus. Taigi aš nusprendžiau apžvelgti gerąsias ir blogąsias šių dviejų operacinių sistemų puses ir galbūt prieiti prie intriguojančios išvados. Pasitelksiu elementariu kovos principu, kai priešininkų pusės yra vertinamos taškais ir pagal tai, kuri komanda surenka daugiau taškų, randamas nugalėtojas.
Kaina. Nors kaina yra labai svarbus dalykas, t.y. žmonės dažnai nori mokėti kuo mažiau, tačiau operacinių sistemų pasirinkimo klausimo šis aspektas beveik niekada neišsprendžia. Tai yra vien tik dėl to, kad didžioji dalis lietuvių naudoja nelegalią programinę įrangą ir jiems visiškai nesvarbu, kad jų kompiuteryje esančios programinės įrangos vertė gali siekti dešimtis tūkstančių. Tačiau kuo toliau, tuo labiau žmonės yra linkę mokėti už gerą produktą, todėl vis dažniau įsigyja programinę įrangą. Be to, labai dažnai Windows operacinė sistema yra diegiama kartu su nauju kompiuteriu (siekiant susigrąžinti dalį sumokėtos kainos iš valstybės), taigi ir čia kaina ne taip smarkiai įtakoja. Bet, bet kokiu atveju Linux sistemos kaina namų vartotojui yra niekinė ir dažniausiai lygi nuliui, nes priešingai nei Windows, Linux galima parsisiųsti nemokamai internetu. Norint susigrąžinti dalį kompiuterio kainos pirkti operacinę sistemą yra būtina, bet jei nuspręstumėte įsigyti Linux, tai jums kainuotų keliasdešimt litų, o Windows apie 200-300 Lt.
Windows skiriame 2 taškus, o Linux - 3. Linux laimi šį etapą vien tik dėl to, kad ši sistema yra nemokama ir skatina mažinti nelegalios programinės įrangos naudojimą.
Programos. Linux vartotojai itin džiaugiasi paprastu ir lengvu programų paketų valdymu. Tokie įrankiai kaip apt-get iš ties supaprastina darbą, o galimybė naudojantis vienu įrankiu įdiegti beveik bet kokią programą iš ties žavi. Be to, tokie įrankiai rūpinasi ir sistemos atnaujinimais bei programų naujomis versijomis, taigi jums dažnai net nereikia sekti programos kūrėjų naujienų. Gaila, tačiau Linux programų spektras ne visus tenkina. Nors yra atitikmenys beveik visoms Windows veikiančioms programoms, tačiau jos ne visada tinka, o kartais jų kokybė nė kiek neprilygsta Windows programoms. Žinoma, tokios programos kaip Gimp, OpenOffice.org ir pan. yra iš ties galingi dalykai, tačiau ir jie kartais negelbsti, nes neužtenka vien įrankio - reikia ir mokėti juo naudotis. Didžiausią šoką patiria nauji Linux vartotojai, kai tik įdiegę sistemą neberanda visų pažįstamų programų ir jiems tenka daug ko mokytis iš naujo.
Linux surenka vos 1 tašką, o įgavę 3 taškus, Windows įsiveržia į priekį. Vis gi ne visi žmonės turi noro ir laiko mokytis naudotis naujomis programomis.
Suderinamumas. Ar prisimenate Lietuvių tautosakos motyvus, kai ant tiltelio susitiko du oželiai? Nei vienas iš jų nenorėjo praleisti kito, todėl besistumdydami abu įkrito į vandenį. Panaši situacija yra ir su Windows ir Linux. Šios abi sistemos nesidalina programomis, veikia (dažniausiai) skirtingose failų sistemomis ir t.t. Be to, jūsų jaunoji atžala tikriausiai negalės išbandyti jokio įdomesnio žaidimo, nes žaidimai Linux sistemoje veikia tik tie, kurie sukurti konkrečiai Linux sistemai. Nors yra bandymų emuliuoti Windows sistemą, tačiau tai jau yra ne ypač tinkamas būdas, nes naudotis emuliavimo ar virtualizacijos programine įranga reikia dar ir mokėti. Sunku net gi įvertinti, kuri sistema šioje kovoje stovi stipriau, tačiau mano nuomone, Linux šiek tiek geriau pasirengusi, nes iš jos pusės matome daugiausiai bandymų palengvinti šių sistemų bendravimą. Windows kūrėjai dažnai naudoja slaptus, nesertifikuotus sprendimus, kurių panaudojamas Linux sistemose yra beveik neįmanomas.
Linux sunkiai, bet pelnytai iškovoja 1 tašką, o Windows už slaptus formatus baudžiamas 0-iu. Kova įsibėgėja ir abi pusės pasiekia lygiasias.
Pirmasis raundas vyko gana permainingai, tačiau jo pabaigoje abu priešininkai susilygina taškų skaičiumi. Laukite ateities kovos ir bandymo nustatyti nugalėtoją šioje subjektyviai aršioje kovoje.
Patiko ką perskaitei? Užsiprenumeruok RSS srautą ir visada gauk mano naujausius įrašus pats pirmas! Tai ne tik, kad yra be galo patogu, tačiau ir leis tau nepraleisti nei vieno mano įrašo. Jei kiltų problemų - rašyk.
Šį įrašą citavo
- Juozo Kaziukėno blogas » Linux ar Windows - antrasis raundas
- Juozo Kaziukėno blogas » Linux ar Windows - subjektyvios išvados



2007-12-11 17:37:11
false, jie aš būčiau augęs su linux,o ne win, man šokas būtų nuo win :P
be to, kai pirmą kartą įdegiau mandrake, tai jokių nesuprantamų dalykų neradau… :P
2007-12-11 17:39:03
Tai čia dar tik pradžia, anyway geek’ams tai aišku jokių problemų, bet čia apžvelgiu plačiau. Realiai visi pradeda nuo Windows - draugai, klasiokai, mokykla naudoja Windows, tai kur tu dėsies :)
2007-12-11 18:09:08
man kaip biesina kad linux yra geek’ams :D nevykęs jau stereotipas ir reiktų jo atsisakyti tuo labiau kad linux grafinę aplinką gali pasidaryti tokia kaip ir MS. ir vizualiai nieko nebus.
beje matėt naują MS office? 2007 versiją? grafinė sąsaja nauja. Tai jau ir nebėra skirtumo ar pasirinksi tarkim open office ar naują MS produktą. Reiks tiek įpratimo tiek vienam tiek kitam.
Ir dar suderinamumo klausimu visiškai su tavimi nesutinku. Juk pagalvok, tarkim MS valdo didžiąją dalį rinkos tai koks jiems pelnas daryti savo programas ir OS prieinamas prie kitų? nelogiška tiek resursų tiek markentingo prasme. O dar kas valdo didesnės rinkos dalį to ir suderinamumas geresnis. pvz. aš pasidariau su open office rašto darbą, man jį reikia atsispausdinti. Kad nedingtų ar neiškraipytų mano lentelės, grafika ar dar kas nors, man reikia jį eksportuoti į pdf failą, nes kitaip niekur neatsispausdinsiu open office formato. Visur MS su savo paketais. Tad klausimas kur didesnis suderinamumas? Ms pusėje. bent jau tokia mano nuomonė.
beje kitą kartą parašyk už ką kiekvienas taškas. nes tarkim pirmoje pastraipoje apie kainą taip ir nesupratau kodėl du ir trys taškai.
2007-12-11 18:14:51
Taip - siūlykim Linux išvaizdą daryti kaip Windows, kaip bus šaunu!!! Nesąmonė. Kokia nauda Linux bendruomenei, kad Linux naudotojai kuria temas ir stengiasi Linux paversti Windows išvaizdos kopija? Aš naudojuosi Linux yra esu labai patenkintas, nepažįstu nei vieno ne-geeko kuriam būtų patikę Linux - kur žaidimai? kur office?
Su kitomis tavo mintimis sutinku, tik suderinamumas didesnis tik tuo, kad daugiau Windows vartotojų, tačiau tarp sisteminis suderinamumas yra Linux pusėje.
2007-12-11 18:42:04
kartą skaičiau kažkokiame (?nepamenu) geek’iškame saite buvo Vista ir naujojo OS X palyginimas, buvo ten labai ilgas sarašas savybių ir sudėlioti +/-, rezultate OS X nusileido Vistai vos keleta taškų, o jų buvo kiekvienos OS surinkta virš 50
2007-12-11 18:50:57
Aš pažįstu kelis ne geek’us, kurie labai mielai naudoja Linux’ą ir yra tuo labai patenkinta, nes visokie virusai galvos nekvaršina.
2007-12-11 18:59:55
Atsakymas windows ar linux slypi po kito klausimo atsakymu - kokie poreikiai? O tada jau iteruojam per masyvą ir iš esamo taško galima šakoti pliusus minusus, o taip bendru atveju laimėtojo nebus arba jis bus tik teorinis.
2007-12-11 19:28:24
Puiki pradžia. Tik norėčiau išsakyti keletą pastebėjimų.
1. Labai jau abstrakčiai tie taškai dalyjami. Siūlau labiau viską diferencijuoti į atskiras dalis ir kiekvienai daliai duoti po 1 tašką. Pvz. Kainą galima būtų suskirstyti į tokias dalis: OS kaina (lin: 1, win: 1), legali OS kopija (lin: 1, win: 0), rezultate gaunasi: lin: 2, win: 1.
Tas pats ir su programomis: Patogus programų diegimas (lin: 1, win: 0), patogus programinės įrangos atnaujinimas (lin: 1, win: 0), profesionalios programinės įrangos gausa (lin: 0, win: 1). Ruzultatas: (lin: 2, win: 1). Žinoma reikėtu kiekvienam tažkui įvertinti jo svorį. Visi taškai yra turėtu būti apytiksliai vienodų svorių. Pvz. čiuo atvuju, kalbant apie programas, visi svoriai vienodi. Kadangi kaip suprantu nagrinėjami eilinio naudotojo poreikiai, tai profesionalios programinės įrangos poreikis paprastam naudotojei yra tikraei nedidelis. O linux tikrai turi laaaabai daug programų, eiliniams naudotojų poreikiams tenkinti, todėl šioje vietoje su windowsais yra lygūs.
2007-12-11 19:42:50
matai aš skaičiau vieną knygą. Tad ten buvo rašoma kaip palengvinti perėjimą vartotojams nuo MS os į tarkim linux terpę. ir buvo atsižvelgta į įmonės darbą ir juos darbuotojus. Kad kuo mažiau sumažėtų darbo našumas. tai vienas iš sprendimo būdų buvo kad interface padaryti tokį kaip MS. kad kuo mažiau laiko gaištų ieškodami kas kur yra.
o čia tavo tokia kategoriška nuomonė kad nesąmonė dėl interface panašumo į MS truputi yra siaura.
2007-12-11 20:43:15
“Didžiausią šoką patiria nauji Linux vartotojai, kai tik įdiegę sistemą neberanda visų pažįstamų programų ir jiems tenka daug ko mokytis iš naujo.”
Ne visiškai teisinga skirti + win ms už tai,jei naujas vartotojas pradėjo linux,o tik po to pamatė windows,jam bus tas pats šokas nes jis instinktyviai bandys atlikti jam reikiamus veiksmus linux metodais.
2007-12-11 21:29:53
Subjektyvu teigti, kad su Windowsais visi užaugo. Daryk kitą roundą, apie komerciją, kuria užsiima Windowsai ir Linuxai. Tame rounde manau tikrai bus galima duoti didelius pliusus Windowsams. Bet tik ta komercija nulėmė, kad dabar migruojančių žmonių srautas yra iš Win į Linux. Linux’e manau viskas net ir patogiau ir gražiau. Ir nėra čia kuo stebėtis. Auginkime vaikus su pingvinais!
2007-12-11 22:31:20
Ačiū už tokį šusnį komentarų, bet net sunku visiems atsakyti vienu ypu. Daugiau tikriausiai pakomentuosiu antroje dalyje, kuri turėtų pasirodyti ryt ar poryt.
Esmė tame, kad ir tokį vertinimą ir tokias mintis taikau paprastiems vartotojams, kurie nusiperka pirmąjį savo kompiuterį ir labai juo džiaugiasi. Aš juk ir pats Linux naudoju ir visom dviem už jį stoju, tačiau žiūriu gana iš tolo ir stengiuosi pamatuoti, kas yra vienoje ar kitoje barikadoje gero/blogo. Tiesiog nepažįstu žmonių, kurie būtų pradėję nuo Linux, todėl didžioji dalis minčių ir kyla iš to, kad reikia pereiti nuo Windows prie Linux.
Aš pradėjau savo pažintį nuo Windows 3.1 (ar dar mažiau), kai man buvo 5-eri, iki Windows Vista šiandien. Tačiau jau apie metus ar net daugiau naudojuosi tik Linux, o Windows pavyksta panaudoti tik per informatikos pamokos ar kituose šeimos kompiuteriuose. (Šeimos nepavyksta privesti prie Linux)
Laukite tęsinio!
2007-12-12 07:46:19
Labai daug teiginių, o šaltinių nėra :(
2007-12-12 11:23:02
Nekomentuosiu, kas jau apsneketa, bet vienas labai esminis dalykelis (nors ir tik laptopams) - power managment’as. Teko praktiskai isbandyt ir deje - draiveriai windows’ams parasyti geriau, baterija laiko ilgiau, procas sukas mazesniais dazniais, kai apkrovimas mazesnis, ir kaista maziau.
Nors as pats mieliau naudoju linux’a:)
2007-12-12 16:41:47
Neesu kazkoks labai jau didelis IT specas, tik seip tvarkau eiliniam vartotojui softa, diagnozuoju problemas ir pan… Visa gyvenima dirbau su Win OS… Bet kuo toliau tuo labiau man jie nebepatinka… Tad viena diena nutariau pereiti prie Linux… Galiu pasakyti kad nieko itin sudetingo nera, darbo principas vienodas… Aisku jei esi ne game’ris ir pan. Man uztenka skype, office (Open Office man seip labiau patinka), mail’o filmu ir muzikos kaip paprastam vartotojui. Aisku kol ismokau instaliuoti programas konfiguruoti irenginius ir pan. teko truputi palauzyti galva… Taciau ar paprastam vartotojui reikia to? Jis juk ateina pas speca kuris ir sutvarko jam kompa… Tad as uz Linux!!! Beje Suse Linux 10.3 man patiko :)
2007-12-13 01:02:11
Tu ryškiai neturi ką veikt…
2007-12-13 21:58:29
Daugelis Unix/Linux programų senesnės ir visiškai nesutinku su tokiu vertinimu, jog jeigu reikia kažką iš naujo mokytis tai velniop viską. Tas pats būtų pereinant iš Linux į Windows.
2007-12-17 11:08:49
Visiškai pritariu p. Ernetui. Kategorija buvo pavadinta “Programos”, o vertinama ne objektyviai, o subjektyviai, iš aka ex-Windows vartotojo pusės. Ar nuo to, kad vartotojas pirmą kartą susipažysta su šiomis programomis jos tampa prastesnės? Jūsų gi paminėti pavyzdžiai yra tarp-platforminiai, t.y. veikia ir Linux, ir Windows, ir kitose operacinėse sistemose, taigi jie išvis netinka parodyti programų “neįprastumo”, nes greičiausia beveik betkuris vartotojas jau bus su jomis dirbęs. Aš asmeniškai 7 metai kaip nesinaudoju “MS Windows”, o tekus kurnors prie tokios prisėsti iškart pasijunta ten siūlomos programinės įrangos ribotumas. Taigi drąsiai apkeisčiau “3″ ir “1″ balus vietomis.
2008-01-02 18:15:30
Nesąmonė. Vien apt vertinu 3++++. Akivaizdžiai matosi, kad straipsnis rašytas windows vartotojo. Beje apt yra tik debian pagrindu padarytose distrose, o kitos turi kitokius įrankius. Ai…