Gegužė 22, 2008Informatikos brandos egzaminas - WTF?
Prieš vakar vykusį lietuvių kalbos egzaminą išties nerimavau ir jaudinausi, nes niekada nepasižymėjau geromis lietuvių kalbos žiniomis, o tuo labiau ir pamokų per daug nemylėjau. Rytoj rami diena, nes vos keli tūkstančiai abiturientų laiko informatikos valstybinį egzaminą. Vienas iš jų esu ir aš, todėl nusprendžiau pasižiūrėti egzamino užduotis (jas rasite čia) ir padaryti atitinkamas išvadas apie jų kokybę bei viso egzamino prasmingumą. Visgi gerai, kad egzaminai vyksta anonimiškai, nes net neabejoju, kad atsiras mokytojų ar egzamino užduočių rengėjų, kurie ne ypač apsidžiaugs šiuo įrašu :)
Egzaminai skirti patikrinti mokinių žinioms, sukauptoms per (net) 12 metų. Deja, bet informatikos egzaminas skirtas patikrinti žinioms, kurios gali būti sukauptos per mažiau nei mėnesį (priklauso nuo gabumų ir įdedamo darbo). Drastiškas teiginys, bet kiekvienas peržvelgęs egzamino užduotis, juo nesunkiai įsitikintų. Daug bangų kyla dėl egzamino užduočių saugumo, išankstinio jų platinimo ir nusirašinėjimo, bet mano manymu ne tai yra svarbiausia.
Svarbiausia (ar bent tokia pat svarbi kaip saugumo klausimas) yra egzaminų kokybė. Praktika parodė, kad informatikos egzamine jos rasti sunku, nes dažna užduotis yra tiesiog juokingai elementari, o kokybiška užduotis turi būti bent šiek tiek sudėtinga. Jau anksčiau rašiau, kad informatikos pamokų kokybė manęs netenkina ir aš daug ką daryčiau kitaip, o kai peržvelgiau egzamino užduotis, tai labai suabejojau ar nėra NEC pinigai švaistomi veltui. Didžiausią šoką 2007 metų užduotyje man sukėlė štai šis klausimas:
Atvėrus tinklalapį galima pasižiūrėti jo pirminį tekstą (source). Kurio iš pateiktų 7 puslapyje
tinklalapių yra šis pirminis tekstas?<HTML>
<HEAD>
<TITLE>
Medelių sodinimo šventė
</TITLE>
<META HTTP-EQUIV=”Content-Type”
CONTENT=”text/html;charset=windows-1257″>
</HEAD>
<BODY>
<H3>Medelių sodinimo šventė</H3><P>
<IMG SRC=”medelis.jpg”><P>
Andžej Milevskij „Medelių sodinimas“<P>
Apsirenk medžiu, vaikeli, <BR>
kad gražiau ten šiandien būtų.<BR>
Pasiimk duris į mišką,<BR>
langą į šaknų kantrybę<p>
<I>(Just. Marcinkevičius)</I><P>
<A HREF=”http://Puikioji.w3.lt”>
Puikioji vidurinė mokykla<P></A><P>
</BODY>
</HTML>
Žemiau pateikiami 4 paveikslėliai su skirtingais puslapio vaizdais. Viskas būtų gerai, jei ne šio klausimo užduoties absurdiškumas - gal ji atkeliavusi laiko mašina iš praėjusio šimtmečio pabaigos? Turbūt taip, nes tokio kodo šiomis dienomis nesutiksi niekur. Validatorius kode randa vos tris klaidas, tačiau tai nekeičia esmės - šis kodas yra visais atžvilgiais neteisingas ir mokiniai neturėtų būti mokomi rašyti tokio lygio internetinius puslapius.
Tolesnės užduotys reikalauja pagrindinių Pascal žinių ir šiokios tokios patirties su Microsoft Excel ir lietuviškais terminų pavadinimais. Lietuvių, matematikos ir kt. egzaminams verta ruoštis, samdyti korepetitorius, o informatikos egzaminą gerai išlaikyti užtenka tik lašo logikos ir darbo su kompiuteriu patirties. Iš mano pusės tai yra gerai - nereikia ruoštis, gausiu gerą balą, tačiau žvelgiant platesniu žvilgsiu akivaizdu, kad tokie egzaminai mažų mažiausiai atrodo nevykėliški.
Taip, ne visi gerai moka programavimą ir ne visi išmano kompiuterius, bet tai dar nereiškia, kad egzamino užduotys turi būti tokios paprastos ir kartais netaisyklingos (ar neturėtų informatikai mokytis kasdien ir neužsimiegoti prie praeito dešimtmečio technologijų?..). Mano išvada tokia - informatikos egzaminas neatitinka mokyklos prasmės ir manau būtų logiška, jei šio egzamino būtų išvis atsisakyta, nes 100-ukas informatikos egzamine yra labai toli nuo 100-o matematikoje, o juk jie abu - valstybiniai brandos egzaminai.
Ne vieną kartą jau minėjau, kad „varyti“ (bambėti) ant švietimo sistemos darosi populiaru. Bet aš nežinau ko kito galima imtis: streikuoti prie seimo, ignoruoti egzaminus, brautis į televiziją… Gerai, kad man mokykla jau baigėsi ir džiaugiuosi, kad jau greitai nuo visos šitos netvarkos galėsiu atsipūsti. Bet ar su tokiu požiūriu į švietimą ir mokinių egzaminavimą mes esame konkurencingi Europos ar viso pasaulio mastu? Vargiai, nes kol kiekvienais metais netils kalbos, tol bus aišku, kad vis dar su egzaminais kažkas negerai. Žinoma, kad „šunys loja, bet karavanas vistiek eina“, bet ar toli jis nueis?..
Patiko ką perskaitei? Užsiprenumeruok RSS srautą ir visada gauk mano naujausius įrašus pats pirmas! Tai ne tik, kad yra be galo patogu, tačiau ir leis tau nepraleisti nei vieno mano įrašo. Jei kiltų problemų - rašyk.



2008-05-22 20:32:46
Ai nieko aš nebambėsiu, nėr nei jėgų nei noro :) Bet palinkėsiu sekmės, Juozai :) lietuvių egzamino nei per nago juodymą nebijojau, nes niekad neturėjau su ja problemų, o štai į matematikos valstybinį reiktų kokį amuletą pasiimti, nes prastai man oi kaip prastai…
2008-05-22 20:38:52
Juozai, “matau, kad nieko nematau, todėl ir šneku”, bent jau taip man skamba visa tai, ką parašei. Sakai egzaminų kokybė prasta, su tuo iš dalies sutinku - ne viename egzamine trūksta korektiškumo (fizika ir kt.) tačiau, kai kalbi apie sudėtingumą, tai matosi, kad nieko nematai (ypač programavimo). Siūlyčiau remtis ne tik 2007 VBE, bet ir ankstesniais, nes užduotys tikrai pasunkėjo ir nepalyginsi, kokias lengvas jas abiturientai gavo ankstesniais ir 2006 metais. Teoriniai klausimai pakankamai lengvi, bet nevisada kas elementaru tau - elementaru kitiems, todėl tai gan subjektyvus dalykas. Visiems ar bent daugeliui didysis “tabu” yra programavimas, todėl ir valstybinį laiko
tik vos keletas žmonių iš mokyklos. Nors suprantu gan nemažai šioje srityje, nes domiuosi pakankamai ilgai, tačiau, mano manymu, kimbi prie IT VBE be reikalo. Susidaro įspūdis, jog pagal tave mokykla skirta išmokyti aukštųjų technologijų, kurios dėstomos universitete, nes tavęs “netenkina dėstoma informatika”. Informatika pakankamai jauna “šaka”, o be to Lietuvoje daug nieko ir negausi, jei nori tenka pačiam ieškotis, todėl nepradės tavęs mokyti C++ objektinio pogramavimo, 3D grafikos ar ko kito, aš jau nekalbu apie tų dalykų literatūros stygių Lietuvoje. Taip pat daugelis(neskaitant visų IT
geek’ų) net elemetaraus HTML nemoka, ką jau kalbėt apie visus HTML standartus, todėl manau jei pagrindus moki ir nesiruoši daugiau gilintis, tai to elementaraus “kodo” ir užtenka. O jei norėsi, visada galėsi “prisikodinti” KTU, VU, VGTU, ten galėsi parodyti “lygį”. O čia tik paprastas informatikos egzaminas, taisyklės paprastos: išmokai kursą - išlaikei, neišmokai - neišlaikei. Mokykloje iš daugelio mokytojų negausi daugiau, nei vadovėlyje parašyta, nes jie jį atmintinai ir temoka, todėl ko ir stebėtis, kad tau informatika atrodo “sausai”. Todėl nenuvertink per daug egzamino, jis ne “vunderkindams” skirtas, o paprastiems žmogeliams, todėl nesek iš paskos pagal kitų, “varančiųjų” ant egzaminų, dūdelę. Vis dėlto rytoj taip pat laikysiu IT VBE, todėl tikiuosi normalaus egzamino, o iš tavęs minimum - 100.
2008-05-22 21:35:39
Gavau iš bandomojo 100, tikiuosi ir čia panašiai, tačiau esmė ne tame.
Pointas ir yra tame, kad informatikos egze 100 gauni ne iš kurso, o iš to, kad mokaisi papildomai, t.y. domies. Ir aš nesakau, kad užduotys turėtų būti sunkinamos - nereikia interpretuoti taip, kaip patinka. Informatika yra mokslas, o ne Excel ir lietuviški terminai, turėtum tai žinoti ;)
2008-05-23 12:43:03
Teisybė, daliai žmonių informatika yra mokslas, tačiau geras supratimas negalimas be gero matematinio paruošimo. Iš patirties galiu pasakyti, jog retas studentas informatikas turi noro gilintis į informatiką kaip į mokslą, nes į informatiką galima žiūrėti kaip į amatą. Daug informatikų taip ir žiūri ir jei dirba praktinį darbą tame nėra nieko blogo. Teorinis skaičiavimo mokslas panašu, jog ne per daug domisi praktiniais uždaviniais - ne tie pomėgiai.
Grįžtant prie egzaminų - perėjus prie informatikos kaip atspindinčio mokslą egzamino, bijau, jog jis taptų panašus į matematikos egzaminą.
2008-05-23 14:30:17
Na, Juozai, kaip egzaminas, ne per lengvas? Gal įrašą atskirą jam padarysi? :)
2008-05-23 17:21:59
Per pirmą dalį išsprendžiau pirmą programavimo užduotį ir dar liko laiko pailsinti akis :) Nėra ką ir daugiau komentuoti - easy :)
2008-05-23 18:33:22
HM… Gal kokiam licejuj mokaisi ir esi patrakes ant IT? TAda sutikciau, kad buvo galima viska issprest ir teisingai. Bent jau su mano ziniom VBE atlikti buvo praktiskai neimanoma per toki laiko tarpa.
2008-05-23 20:13:56
Gerai tau, aš tai sunkiai dorojausi su praktinėmis. Laiko mažokai, plius dar pokštus pradėjo krėsti kompiuteris, flash’as, o vėliau ir spausdintuvas :D
2008-05-23 22:06:04
o pas mus dar fainiau - ištraukė kažkokią 0.9.0 versiją, kuri nesupranta simbolių eilutės dydžio nustatymo ir tipo patys kalti, kad prieš egzaminą nepatikrinom
2008-05-24 17:10:19
Pamačiau tokį komentarą:
Pritariu tau 100% , pats turiu 3 metu programavimo patirti taciau egzaminas man buvo per sunkus (del nezmoniskos laiko stokos) uzduotys pasunkintos 200% o laikas paliktas tas pats
neturiu ką ir daugiau komentuoti - ne užduotys sunkios, o jūs nelabai ką mokat :) Nes tarkime programavimo uždaviniai tai tikrai buvo paprastučiai ir nieko ten pernelyg sudėtingo nereikėjo išradinėti.
Aš Licėjuj nesimokau, aš esu profesionalus programuotojas ;)
2008-05-24 18:49:33
Na aš nesiginčysiu, nes mano programavimo patirtis ~2,5 mėnesio ir dar savamokslis esu :) Šiaip pirma praktikos užduotis tikrai buvo lengva, tik susimoviau, kad nepatikrinau programos, o buvo įvelta klaidelė. O nepatikrinau dėl to, kad užsižaidžiau su antra programa ir vis tiek nieko gudraus nesigavo.. :) Testiniame ir man laiko liko perskaityt pirmą praktinę užduotį ir apgalvoti, bet tikriausiai tame pačiam testiniam dar bus kelios klaidos. Laukiu procentų su mintim >80 ir aš laimingas :))
2008-05-24 18:58:37
Gal įsivaizduojat kada bus rezultatai?
2008-05-24 22:11:03
iki birželio 25d. turi būti pagal tvarkaraštį ;)
2008-05-28 15:03:11
Jei kam įdomi mano nuomonė dėl IT VBE, tai galiu pasakyt, kad jis buvo gana paprastas ir tikrai įmanomos praktinės užduotys. tačiau kai pats dariau užduotis nežinau, kas buvo nutikę, praktinių užduočių salygų nesupratau, tai programos darė vos ne “belenką” :D programuot mėginu mokytis nuo naujų metų..
2008-05-30 16:29:54
Tas pats ir su matematikos valstybiniu jis irgi labai lengvas :(
2008-06-29 17:40:56
Man regis, vaikeli, labai jau maivaisi. Žinoma šaunuolis, kad mokaisi programuoti ir t.t. Bet! Nosį žemyn!
“Aš Licėjuj nesimokau, aš esu profesionalus programuotojas ;)”
Kaip tau toli iki to, vargše, tu vargše..
2008-06-29 17:47:24
Jurgita, ha ha :) Juokiasi tas, kas juokiasi paskutinis - gyveni savo gyvenimą ir gyvenk, o jei manajame tau kažkas nepatinka - rūpinkis savimi, yra daugybė kitų kuriems patinka :)