Sausis 25, 2008Ar tu moki programuoti? 2 dalis
Vakarykštis mano įrašas sulaukė labai įdomios reakcijos, nes turbūt dauguma teigė, jog ne algoritmų žinojimas padaro žmogų geru programuotoju. Žinoma, programuotojas turi turėti ir kitų savybių, tačiau jei iš tikrųjų jūsų nedomina įvairūs algoritmai, tai nemanau, kad jūs esate geras programuotojas. Galiu klysti, bet netikiu, kad baigti projektą laiku jums yra įdomiau, nei atlikti įdomią užduotį, kuri pareikalautų kažko nestandartinio ar puikių matematinių algoritmų. Taip, tarnaujame klientams, tačiau kol aš oficialiai nedirbu, tol galiu sau leisti svajoti apie darbą, kuriame atsiskleistų mano požiūris į programavimą, kaip sritį, kurioje svarbiausias improvizavimas ir noras viską atlikti kuo geriau (ne greičiau). Pabandykime dar kartą panaršyti programuotojų daržą.
Pirmiausia, gerais programuotojais gimstama - tą patį sakė ir asterisk. Kadangi programuoju nuo 12-13 metų, tai laikau save gimusiu programuoti. Nesakau, kad gyvenime daugiau niekuo nesidomiu, tačiau ši sritis mane labiausiai traukia. O problema yra tame, kad visi tie, kurie programuoja vien tik dėl darbo ar pasirinko informatiką, nes niekas kitas netiko, programavimu iš tikrųjų nesidomi. Taip, jūs galite rašyti veikiančias programas, tačiau ar jūs jausite malonumą programuodami? Labai abejoju, nes programavimas juk kaip menas - programuotojai turi kurti, improvizuoti ir surasti savo stilių. Svarbiausia, kad programavimas yra tokia sritis, kurioje reikia labai daug mokytis ir kartu atlikti daug praktinių užduočių, kad jūsų programos iš tiesų būtų geros. Žinoma, programuotojas turi pats mokėti kurti algoritmus ir konkrečius sprendimus, tačiau jau ko ko, bet mano minėtų Dijkstros, Primos ar Floyd-Warshall algoritmų tiesiog negalima nežinoti (nebūtina naudoti). Galite būti labai šaunus programuotojas, tačiau jei jūs domitės tik konkrečios programavimo kalbos konkrečiais aspektais, tai jūs esate labai toli nuo programavimo meno. Labai gerai atsimenu švedų gitaristo Yngwie Malmsteen žodžius, kad norint būti geru gitaristu (dar vienas mano pomėgis) reikia klausytis daug ir įvairios muzikos (pvz.: simfoninės), o ne vien didžiųjų gitaristų. Be abejo, jūs galėtume domėtis kitomis programavimo kalbomis ar pan., tačiau juk tai iš esmės nieko nepakeis - vis tiek jūs kažkada turėsite apsistoti ties viena kalba. Mano manymu, teorinių žinių gilinimas, domėjimasis įvairiomis teorijomis ir būdais programuoti geriau yra tiesiog puikus būdas stiprinti programuotojo įgūdžius, net neskaitant to, kad geras programuotojas ir taip turėtų labai domėtis IT sritimi.
Šiandien taip pat gavau ir nebepirmą darbo pasiūlymą. Kadangi laiško autorius Vladas Sapranavičius paprašė pasiūlyti darbą ir kitiems PHP programuotojams, tai jei susidomėjote ar neturite darbo - rašykite tiesiai jiems. Tačiau šį pasiūlymą miniu ne dėl to - apie jį užsiminiau dėl to, kad šiek tiek keista būti kviečiamam dirbti dar nebaigus mokyklos (o dar sako Lietuvoje sunku darbą susirasti). Nejaugi trūksta darbo jėgos, kad kviečiami dirbti mokiniai? :) Blogiausia, kad darbo pasiūlyme nurodytas atlygis, mano manymu, visiškai neatitinka surašytų reikalavimų ir galimybių, todėl labai abejoju, kad priimčiau jį jei net ir turėčiau laiko darbui. Be to, toks darbas tikriausiai būtų be galo nuobodus ir jame dingtų visas programavimo įdomumas, nes reikėtų tik vieną po kitos štampuoti svetaines, o tai labai retai būna įdomu. Žinoma, pradžiai toks darbas yra tikrai geras, nes įgaučiau darbo įmonėje patirties, tačiau nemanau, kad jame būtų galima išsilaikyti ilgesniam laikui - ten tiesiog nebūtų ką veikti. Galbūt labai daug noriu, tačiau nematau prasmės eiti dirbti į darbą, kuris ilgainiui pavirs nuobodžia rutina - tikrai įmanoma susirasti tokią vietą, kurioje iššūkiai ir sprendimų ieškojimas lydėtų kiekvieną darbo dieną. Juk programavimas tai menas ir improvizacija ir darbdavys neturėtų „užšaldyti“ darbuotojo tobulėjimo skirdamas iššūkių nereikalaujančius darbus. Čia ir vėl galiu prisiminti jau ne kartą minėtuosius algoritmus ir teorijas, juk tai vienas iš tų dalykų, kuris programavimui suteikia subjektyvaus grožio ir įdomumo, nes juk ne veltui didūs matematikai ir informatikai juos sukūrė - jie ne tik tiesiog veikia sparčiausiai konkrečioje situacijoje, bet ir parodo, kad programavime reikia matematikos žinių (kurių ne vienas norėtų atsisakyti). Galbūt jums jie nepatinka, galbūt jums atsibodo teorija, tačiau aš mielai juos naudosiu tik pasitaikius progai, nes nematau prasmės išradinėti dviračio iš naujo ir rašyti kodą, kuris tik veiktų.
Asterisk, savo straipsnyje minėjo, kad geri programuotojai jaučia aistrą programavimui - aš ją taip pat jaučiu. Nežinau ar universitetas pakeis mano požiūrį į programavimą, bet kol kas man programavimas yra daugiau nei darbas. Man visiškai nesvarbi projekto kaina ir vertė - svarbu, kad jis būtų įdomus, nes kasdien 8 valandas „kurti“ reprezentacines svetaines net už didelius pinigus vargu ar sutikčiau. Sakykite ką tik norite, bet man tiesiog įdomu gilinti žinias teoriniame lygmenyje ir analizuojant mokslininkų sukurtas teorijas, nes tai suteikia įkvėpimo pačiam rašyti tvarkingą ir svarbiausia gerą kodą. Galbūt jūs nusivylę gyvenimu ir pykstate už tokius lengvabūdiškus „bedarbio“ pasamprotavimus, bet argi jums patinka programuoti vien tik, kad suspėtumėte baigti projektą laiku? Gero savaitgalio!
Patiko ką perskaitei? Užsiprenumeruok RSS srautą ir visada gauk mano naujausius įrašus pats pirmas! Tai ne tik, kad yra be galo patogu, tačiau ir leis tau nepraleisti nei vieno mano įrašo. Jei kiltų problemų - rašyk.



2008-01-25 23:16:02
Sugebėjimas projektą baigti laiku yra menas. Kada nors suprasi tai :)
2008-01-25 23:18:40
Menas - stengtis baigti laiku? :) Gal geriau Sportas?
Gal kada nors suprasiu tai, bet kokia prasmė laikyti prioretu greitį - neskubėk ir būsi pirmas. Nors šiuo metu programuoju tikrai labai greitai, tačiau nemanau, kad tai turėtų labiausiai rūpėti, nes man asmeniškai tokie dalykai, kaip optimizuotumas, sparta, kokybė ir tvarka yra tikrai svarbesni.
2008-01-25 23:27:16
Jetau, koks tu dar jaunas ir naivus. Pasvajoti galim kiekvienas, kad kiekvieną dieną kursim meną, o ne štampuosim svetaines, deja realybė tokia nėra: programuoji tai ką reikia programuoti, o ne ką nori. Realiam programuotojo darbe yra du dalykai: projekto specifikacija ir laikas iki kada tas projektas turi būti padarytas. Projektas turi būti įgyvendintas. Viskas. Taškas. Jei per nurodytą laiko tarpą sukursi meną - valio! Tik žinok, kad visada bus kažkas ką jau esi daręs, atsibodę, bet vis tiek reikia padaryti. Geri dabar pas tave blogads.lt laikai, kai turi savo įgyvendinimo laiką, savo specifikacijas ir yra kas tave išlaiko. ;) Kai teks pačiam rūpintis savo pragyvenimu, tada savaime pasirinksi pagal pragyvenimo lygio ar įdomumo prioritetus. Tai kas įdomu nevisada gerai apmokama.
Jei nori savo svajonių darbo ir atsipalaidavusio programavimo rėžimo be terminų - kurk savo įmonę ir turėk savo taisykles. Tik prieš tai pasirūpink, kad pietums netektų graužti tavo kompo klaviatūros, nes prasimušti su savo firma yra nelengva :)
2008-01-26 00:08:27
Arvydas yra visiškai teisus, o Juozukas vis dar gyvena užsidėjęs rožinius akinius :)
2008-01-26 09:33:19
Kodėl aš pradedu abejoti dėl savo ateities. :) Visi čia su tais “gimusiais programuotojais” pradėjo šnekėti. Nors pirmąjį Hello World parašiau prieš kelis metus (man dabar 16, beje naudojantis PHP), dabar mokymosi procesas šiek tiek sustojęs… :/ Negi per vėlu, pradėti mokytis programavimo 16-17 metų? ;/
2008-01-26 10:34:39
Žilvinai ir Arvydai, ne aš gyvenu užsidėjęs rožinius akinius, o jūs užsikasę darbais ir daugiau nieko nematot. Aš rašiau ne apie darbą - aš rašiau apie programavimą, kaip procesą. Procesą, kuris nepriklausomai nuo jo atlikimo vietos (darbo ar laisvalaikio) gali būti įdomus arba ne. Kiek jūs galite apie tą darbą galvoti? :) Anyway, kol už mano rožinius akinius gerai moka, aš nematau reikalo liūdėti.
2008-01-26 10:39:08
Sutinku su viršuje pateiktais komentarais, kuriuose minima, jog svarbu spėti atlikti projektą iki nustatyto laiko. Iš patirties žinau, kaip dažnai to laiko trūksta, todėl išties sunku rašyti “gražiai”.
Tačiau mano patirtis rodo, jog labai svarbu turėti pamatinių programavimo priėjimų gerą supratimą. Teisybė, jog dažnai to neprireikia, tačiau jei jau prireikia, supranti (jei išties juos supranti), jog sutaupei išties daug laiko.
Be to, tai formuoja gerą požiūrį, kaip prieiti prie problemų.
Tavo paties požiūris į programavimą dar ne kartą keisis (kaip ir kitų programuotojų), tad reikia pasinaudoti tuo požiūriu, kuris šiuo metu yra.
2008-01-26 10:44:31
Perskaičiau abu Juozo bei asterisk straipsnius, ko pasekoje kilo ir man keletas minčių :)
Sutinku beveik su visomis mintimis išsakytomis šiuose straipsniuose, apibūdinant “gerą” programuotoją:
- aistra programuoti,
- ankstyvas startas (kas lemia ir daugiau įvairesnės praktikos)
- algoritmų bei kitų teorinių žinių išmanymas, ką aš pavadinčiau base knowledge (pvz., klasikiniai algoritmai, duomenų struktūros, DB teorija, šablonai, ir t.t.), tai ką įgyjame dažniausiai universitete.
- įvairiapusis išprusimas
- noras tobulėti ir gilinimasis į viską plačiau nei reikia
Prie viso to norėčiau pridėti ir keletą savo punktų:
* geras analitinis mąstymas. Senesni žmonės tai vadina matematiniu mąstymu. Prie to greičiausiai priklauso ir gebėjimas abstrahuotis bei detalizuotis, ką aš vertinčiau kaip labai svarbias savybes. Labai dažnai žmonės “užstringa” tam tikroje dėžutėje ir negali nei paanalizuoti, kas vyksta jos išroje arba giliau joje.
* Suvokimas, kaip kas veikia. T.y. Kaip veikia tam tikras algoritmas išorinėje bibliotekoje, kaip veikia programos kompiliavimas ir jos vykdymas, kaip veikia procesorius ir multi-thredingas, kaip veikia tinklas, kaip atrodo tinklo paketai ir kas juose vaikšto, kaip veikia web-serveris ir t.t.t.t.t.
Sakyčiau tai yra labai svarbu, sprendžiant kažkokias dar nespręstas problemas arba siekiant kažką padaryti aptimaliau. arba tiesiog priversti efektyviai veikti aibę skirtingų kodo gabalų parsisiųstų iš interneto ir suklijuotų į vieną krūvą.
Arba, pavyzdžiui, norint sukurti optimalią duomenų bazę (struktūrą, joje esantį kodą ir t.t.), tu turi suvokti, kaip veikia DBVS’as ir galima sakyti iki detalių. Tau neužteks žinoti, kad yra tokios normalinės formos ir jas naudojant viskas bus gerai, kad yra indeksai ir juos naudojant viskas bus gerai. Kad išspręsti realius uždavinius ir relias problemas tu turi mąstyti, kaip DBVS’as, žinoti kur kas saugoma, kada kas pakeliama į kešą, kada kuris indeksas bus panaudotas ir t.t.
Šiuo metu pastebėjau, jau keletą straipsnių apie, taip kaip šiuolaikiniai universitetai sugadina žmones programavimą pradėdami mokyti nuo Javos ir tuo užbaigdami (čia ta pati mintis, apie žmones programuojančius tik PHP). Po tokių universitetų žmonės nebežino, o kas yra kompiliavimas, kaip procesorius dirba su kodu, ką veikia virtuali mašina ir t.t.
Aš džiaugiuosi, kad išsilavinimą įgijau Lietuvoje (VU MIF’e) ir kad mokiausi viską ir Asemblerį ir žemo lygio ir aukšto lygio programavimo kalbas ir procedūrines ir OOP ir loginį programavimą ir t.t.
Taigi reziumuojant [1]“gero” programuotojo savybes, reiktų paminėti, kad nebūtina turėti visų 100% iš šių savybių. Dažniausiai būna tam tikras derinys, kur kažkas pasireiškia stipriau, o kažkas silpniau.
Be gerų programuotojų dar yra
[2] vidutiniai, kurie turi dalį iš šių savybių ir siekia būti “gerais”
[3] tiesiog programuotojai ar kaip kaip kas įvardintų “blogi”, “ne geri” programuotojai. Jie tiesiog programuoja, taip kaip gaunasi, nesigilindami ir nesirūpindami procesu, jo nešamu malonumu ir t.t.
Nežinau, kaip pasaulyje, bet Lietuvoje mes turime daugiausiai [3] tipo programuotojų.
O realybėje yra visų ir reikia visų. Dažniausiai mes realybėje turime komadinį darbą ir roles jame - Programuotojai, testuotojai, analitikai, architektai ir t.t.
Taigi kiekvienai iš šių rolių tinka skirtingo tipo programuotojai arba galbūt ir kitokios praeities žmonės.
O paėmus ir tiesigo programuotojų komandą, čia bus kažkas kas suplanuoja sistemos architektūrą, parašo prototipus, realizuoja sudėtingus algoritmus ir t.t. O yra kažkas, kas tiesiog “kodina”, kopijuojasi jau realizuotus algoritmus, juos pritaiko ir t.t.
Taigi tie kurie save priskiria prie “gerų” programuotojų, džiaukitės pakliuvę į išrinktųjų ratą ir nesmerkime kitų, nes jums jų reikia. Jums reikia, kad kažkas irgi taptų “gerais” programuotojais ir ilgainiui pakeistų jus. Jums taip lygiai taip pat reikia, kad kažkas atliktų juodą darbą ir realizuotų jūsų idėjas!
2008-01-26 11:12:37
Visų pirma, man keista, kad ir straipsnyje ir komentaruose nieko nekalbama apie kitus programavimo procesus - analizę, planavimą, projektavimą, integravimą, testavimą ir priežiūrą. Programavimas daugeliui suprantamas tik kaip kodo rašymas. Programuojant PHP tas yra beveik tiesa, nes projektai būna nedideli ir įgyvendinami vieno ar keleto žmonių, tačiau kai projektas tampa didelis ir jį vyko dešimtys ar net šimtai žmonių, kodo rašymas tampa tik viena iš daugelio programų sistemų proceso kūrimo dalių. Geras programuotojas turi suprasti ne tik algoritmus, jis turi perprasti šitos didelės PS kūrimo mašinos veikimo principą. Nes nesuprasdamas jo niekad nebūsi geru programuotoju. Vykdant tokius projektus įsikiša inžineriniai metodai, ir programavimas kaip menas yra blogis. Meną galima kurti nedideliuose projektuose, kuriuos developini vienas ir vienas juos prižiūrėsi. Dideliuose projektuose viską turi rašyti preciziškai tiksliai pagal reikalavimus, viską kruopščiai dokumentuoti, nes neaišku kada atsiras bug’as ir tau arba kitam žmogui reikės narstyti tavo kodą ir jį taisyti.
Pats kodavimas irgi nėra paprastas, kaip gali atrodyti - neužtenka teoriškai žinoti algoritmus, juos suprasti ir mokėti parašyti norima kalba. Reikia mokėti kontroliuoti save - rašyti teisingą ir be klaidų kodą. Čia atsiranda tokios metodikos kaip PSP(personal software process), Clean room, kurios dažnai yra nevertinamos koduotojų, nes tik “eikvoja” laiką. Tačiau tokie dalykai negautų visuotinio pripažinimo, jei jie būtų neveiksmingi. Norėdami pabaigti projektą laikų žmonės stengiasi viską padaryti desperatiškai greit, dėl ko trigubai daugiau laiko sugaišta klaidų taisymui ir priežiūrai(maintenance). O dėl to projektas gali tapti nesėkmingas ir nuostolingas. Programų sistemų kūrimo procesas turi būti kruopščiai prižiūrimas ir tinkamai planuojamas nuo pat jo pradžios, nes tik tai gali atvesti į sėkmę. Tokia jau sudėtinga ta programų kūrimo mašina.
gan padrikos mintys, bet esmę tikiuos supratot :)
2008-01-26 13:09:19
Juozai, tavo straipsnis persunktas vaikiško idealizmo. Nori kurti meną - niekuomet neik dirbti į firmą programuotoju. Firmos daro pinigus, o ne meną. Menas tai kaip paveikslas: nupiešiai, pardavei, užmiršai. Programavime tai neįmanoma, reikia teikti suportą, taisyti klaidas, tobulinti sistemas per visą jų gyvavimo laikotarpį. Sistemos kaip vaikai, auga, keičiasi, o tai jau nemenas, tai jau pareiga rūpintis savo vaikais.
Niekaip nesuprantu kokia nauda iš Primo algoritmo kuriant interneto svetaines. Ar tu žinai kaip realizuotas Qsort algoritmas? To niekam nereikia, nes jeigu darysi rikiavimus su PHP tiesiog paimsi funkciją sort ir valio, savo algoritmo nerašysi. Nėra prasmės domėtis JAVA, jeigu dirbi su PHP. Tas kuris žino viską - nežino nieko.
Dabar apie darbo pasiūlymą, nenori štampuoti svetainių, tai eik dirbti ten kur kvietė. Jie planuoja sukurti TIK 6 projektus per metus. Normali svetainių kūrimo firma tiek padaro per mėnesį. Gera/didelė - per savaitę.
Vis tik bet kokiame darbe tavo kūribiškumas bus apribotas iki firmoje naudojamų technologijų. Projektų vadovo sukurto “super frameworko”, kartais pasižiūri ir supranti, kad jis yra prastesnis programuotojas už tave, tuomet keiti darbą :) Bet būna ir taip Juozai, toks gyvenimas.
Dabar apie algą. Nemačiau tavo kodo todėl nesiimsiu vertinti tu geras programuotojas ar ne. Šiuo metu aš tik matau, jog tavo projektai veikia.
Tačiau 2.5k yra labai didelė alga Lietuvoje. Kodėl? tu paskaičiuok kiek tu kainuoji darbdaviui http://www.tax.lt/calculator.php šiuo atveju beveik 2k daugiau. Ar kas nors norės mokėti 4.5k už žmogų kuris neturi OFICIALOS darbo patirties? Oficiali darbo patirtis Lietuvoje yra svarbus dalykas. :)
Linkiu sėkmės studijuojant užsienyje ir tikiuosi, kad savo darbą rasi irgi ten pat, nes Lietuvoje labai greitai teks nusileisti ant purvinos žemės.
2008-01-26 14:47:46
Pritariu Arvydui. Ir dar labai pasiseks, jeigu projektų vadovai, kurie tau vadovaus, žinos kas tas programavimas ir su kuo valgoma, kitu atveju besigražindamas savo kodą dar nė pusės nepadaręs gausi klausimą “dar nebaigei? b**, taigi čia nėr ka daryt!”.
Štai iš kur atviro kodo judėjimas - ten gali cackintis iki pamėlynavimo. Darbe tu dirbi.
2008-01-26 15:23:14
Juozai: Apie darbą galvojam tiek kiek mums moka piniginiais vienetais :) Turiu išlaikyti šeimą ir vaiką, jei pasinaudojęs jau kažkieno sukurtą funkciją aš užduotį įgyvendinsiu greičiau, man bus nuo to tik geriau, nes turėsiu daugiau laiko praleisti su šeima ir pažaisti su vaiku.
2008-01-26 15:28:53
Arvydai ir visi kiti - aš ir norėjau (ir tebenoriu) parašyti apie programavimą kaip veiklą, ne kaip darbo priemonę/sritį. Nejaugi jūs manote, kad aš darbe ruošiuosi elementariems projektams siekti maksimalaus optimizuotumo ir pan.? :) Darbas yra darbas.
Aš apie programavimą kalbėjau kaip apie užsiėmimą, kuris nesusijęs su darbu. Apie programavimą kaip laisvalaikio formą ar hobį, kai viską darai kaip nori ir pagal savas taisykles - tik čia matau tikrai įdomų programavimą. Niekur neskubant („Norėdami pabaigti projektą laikų žmonės stengiasi viską padaryti desperatiškai greit, dėl ko trigubai daugiau laiko sugaišta klaidų taisymui ir priežiūrai(maintenance)“) ir niekuo nesirūpinant.
2008-01-26 15:38:26
Bachūras, nuo to ir reikėjo pradėti :) Tik kažkaip tavo tekstas su komentarais nelabai derinasi ;)
Tai tu čia apie darbą ar apie programavimą laisvalaikiu? :)
2008-01-26 16:19:33
Laisvalaikiu - juk rašau, kad nematau prasmės eiti į darbą dar kelis metus, nes pinigų kol kas netrūksta iš nereguliarių projektų, kurie be to, dar dažnai yra žymiai įdomesni + lieka laiko mokslams ir žinių gilinimui. Tačiau šiek tiek paminėjau ir darbą, nes suku tokią aferą, kuri galbūt užtikrins ilgalaikį ir be galo įdomų darbą :)
2008-01-26 17:48:58
Gerai, atrodo, šią temą išsėmėm ir išsiaiškinom. O dabar padiskutuokime ar ne per vėlu mokytis programavimo 16-17 metų? Nuomonės? :)
2008-01-26 17:52:08
Tikrai ne per vėlu ;) Dirbti reikia ir daug, o tada ir rezultatai bus geri, nes vis tik nemažai stiprių programuotojų iš universitetų stokoja praktinių žinių, todėl visi kas pradeda mokytis dar prieš universitetą gali žymiai lengviau susirasti darbą.
2008-01-26 18:53:49
Ričardai, niekada ne per vėlu mokintis. Ir pradėjęs universitete mokintis programavimo gali tapti rimtu ir geru programuotoju. Svarbiausia - nenustoti mokintis pačiam.
2008-01-26 19:59:26
Mokytis pradėt tikrai nevėlu niekada. Svarbu nesustot mokytis.
Kitas dalykas, kuris, kai buvau studentu (VU MAF) atrodė kaip įžeidimas tai profesoriaus J.Kubiliaus pastaba kad programavimas yra lengviausia, ko galima išmokti. Žymiai svarbiau yra žinoti probleminę sritį, kuriai rašai programas. Po 20 metų suprantu, kad jis buvo teisus.
2008-01-26 20:12:18
:)
Na, trys nuomonės tą patį sako :) Aš taip pat sutinku su jumis.
2008-01-28 12:33:26
ne visais atvejais anksčiau ar vėliau reikės apsistoti ties viena programavimo kalba - pasirink akademinę karjerą, studijuok programavimo kalbas, kurk jas ir tau niekada nereikės dirbti tik su viena kalba. dar gi programavimo kalbos nėra amžinos - anksčiau ar vėliau turėsi jas pakeisti kitomis. bet realiai, po kokių 10 programavimo metų žmogus jau turėtų pasiekti daugiau ir užimti aukštesnes pareigas bei vadovauti bent jau programuotojų komandai…
nesistebėk, kad tave kviečia dirbti, nors nesi baigęs net mokyklos - firmoms apsimoka išsiauginti sau gerą darbuotoją, be to, juk siūlomas darbas nereikalauja super didelių žinių (tikrai nebandau nuvertinti tavo turimų žinių) - šiuos dalykus žmonės išmoksta patys, universitetuose bandoma išugdyti charakterį, išmokyti vadovauti ar panašiai - šių žinių prireiks, jei norėsi kopti aukščiau.
tiesa, analizės, projektavimai, testavimai ir kiti procesai yra ne programavimo dalis - tai jau programų sistemų inžinerija, atskiri (bet neatsiejami) procesai. ateityje dar nustebsi sužinojęs, kad dideliuose projektuose programavas nė nesudaro trečdalio dalies (laiko, pinigų, etc.).
o mokytis niekada nevėlu, mokytis reikia visą gyvenimą, kitaip nuskęsi. ir geru programuotoju niekada nevėlu tapti ir tikrai nesutinku, kad jei nepradėjai programuoti nuo 10 ar 12 metų, netapsi geru programuotoju - tiesiog esant jaunam sąlygos geresnės mokytis.
2008-01-29 16:11:01
Ricardui: As pirma karta kompiuteri pamaciau 10 klases vidury, bet vistiek sugebu jau 8 metus programuotoju dirbti, vadinasi tikrai ne per velu :)